SCIENCE – TECHNOLOGY – ENGINEERING – MATHEMATICS

STEM gaat om het opbouwen van wetenschappelijke, technische en wiskundige inzichten, concepten én praktijken (S, T & M) en het inzetten ervan om complexe vragen of een levensecht probleem op te lossen (E).

STEM-kopie

Waarop ligt de nadruk?
• probleemoplossend leren
• creatief onderzoeken en ontwerpen
• aandacht voor innovatie
• interactie en samengaan van de STEM-componenten
• samenwerken in teamverband

Waarom zoveel aandacht voor STEM?
• Vlaams actieplan STEM
• jongeren tussen 10 en 14 jaar verliezen interesse in en motivatie voor STEM-vakken
• tekort aan wetenschappers, technici en ingenieurs

STEM en STEM is twee!

STEM-geletterdheid

2 componenten

• Science
• Mathematics

Latijn-wiskunde, wetenschappen-wiskunde (6 tot 8 u. wiskunde)

STEM-specialisatie

4 componenten komen aan bod vanaf het eerste jaar

• Science
• Technology
• Engineering
• Mathematics

Industriële wetenschappen (8 u. wiskunde en 5 u. toegepaste wiskunde/ wetenschappen nl. elektriciteit en mechanica)

STEM-specialisatie in SL!

logo’s-stem

INDUSTRIËLE WETENSCHAPPEN is de STEM-richting bij uitstek!
De 4 STEM-componenten komen in SL aan bod vanaf het eerste jaar.
• Science (Wetenschappen)
• Technology (Techniek)
• Engineering (Ingenieurswetenschappen)
• Mathematics (Wiskunde & toegepaste wiskunde)

Andere richting met aandacht voor de 4 STEM-componenten: ELEKTROMECHANICA

Waarom kiezen voor STEM in SL?
• wetenschappen en wiskunde vergelijkbaar met wiskunde-wetenschappen uit ASO
• technologie en engineering in goed uitgeruste lokalen en onder begeleiding van bekwame vakmensen
• niet alleen STEM-geletterdheid maar STEM-specialisatie
• voor leerlingen die hoog abstractieniveau aankunnen en uitgesproken interesse hebben in wiskunde, wetenschappen en technologie
• voorbereiding op hoger onderwijs, zowel op bachelor- als masterniveau (ingenieur, architect,…)